Przykładowy konspekt wypracowaniaWprowadzenieDyskusja o roli literatury nie jest w krytyce literackiej nowym problemem. Czy literatura
powinna być utylitarna czy autonomiczna? W jaki sposób ma ukazywać prawdę o świecie?
Czy poezja ma wystrzegać się mówienia wprost, czy też ma odrzucić metaforę? Stanisław
Barańczak oraz wspomniani przez niego Julian Kornhauser i Adam Zagajewski reprezentują
pokolenie Nowej Fali. Dla pisarzy debiutujących ok. 1968 r. najważniejszym postulatem było
dążenie do ukazania prawdy o rzeczywistości.
Określenie problemu badawczego
Stanisław Barańczak podejmuje problem zadań literatury i sposobów przedstawiania świata,
jednocześnie prowadząc dyskusję z autorami
Świata nie przedstawionego – Julianem
Kornhauserem i Adamem Zagajewskim. Uważa, że literatura ma szczególne obowiązki –
powinna opisywać świat, stawiać „diagnozy cywilizacyjno-kulturalne”. Nie może przy tym
unikać pytań natury etycznej.
Rozwinięcie1. Argumenty związane z tekstem danym w zadaniu (Stanisław Barańczak,
Nowy spór o realizm)
- tezy Juliana Kornhausera i Adama Zagajewskiego (o sytuacji w literaturze współczesnej:
odrzuceniu realizmu i rezygnacji ze stawiania pytań etycznych; potrzeba opisania
świata),
- nie można rozdzielić opisywania od wartościowania, poznawcza rola literatury zawsze
jest związana z zadaniami natury etycznej, nieuzasadniony atak na „czysty estetyzm”,
- postulat „mówienia wprost” – zwrócenie uwagi na jego dwuznaczność i wynikające z tego konsekwencje.
2. Argumenty związane z wybranym tekstem (Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz)
- reinterpretacja mitu o pojedynku Apolla z Marsjaszem,
- cierpienie pokonanego Marsjasza i bezduszność zwycięskiego Apolla,
- uniwersalna problematyka egzystencjalna i etyczna wpisana w wiersz,
- siła twórczości poety tkwi w wieloznaczności, twórczej ironii,
- sięganie do świata mitów i symboli, by skonfrontować je ze światem współczesnym,
- mówienie o współczesności nie wprost pozwala pełniej ukazać prawdę o świecie.
3. Argumenty związane z wybranym tekstem (Stanisław Barańczak, Określona epoka)
- podmiot mówiący – mówca, polityk,
- parodia nowomowy (charakterystyczne słownictwo, puste znaczeniowo slogany
zaczerpnięte z języka partyjnego),
- obnażenie absurdów języka władzy totalitarnej (taka / jest prawda, nieprawda, / i innej
prawdy nie ma.),
- wiersz jako metafora socjalistycznej rzeczywistości – zakłamanego świata,
- posłużenie się językiem propagandy PRL pozwala obnażyć absurdy świata
i z chirurgiczną precyzją – choć nie bezpośrednio – ukazać gorzką prawdę
o rzeczywistości.
Podsumowanie
Współcześni poeci swoją twórczość podporządkowują przede wszystkim problematyce
etycznej. Zarówno twórcy Nowej Fali, jak i Zbigniew Herbert stawiają sobie podobny cel:
powiedzieć prawdę o świecie. Wykorzystanie wieloznaczności nie tylko pozwala ten cel
osiągnąć, ale też skłania czytelnika do intelektualnej pracy, samodzielnego myślenia
i krytycznego spojrzenia na rzeczywistość.