Konspekt wypracowania
Wprowadzenie
Deszcz często jest tematem literackim. Ukazywany był jako groźny żywioł, ale także jako
symbol wewnętrznego oczyszczenia człowieka lub też odzwierciedlenie jego przeżyć, uczuć
i nastrojów. Motyw deszczu szczególnie upodobali sobie moderniści, ale odnaleźć go
możemy także w twórczości innych autorów (m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima,
Krzysztofa Kamila Baczyńskiego). Wykorzystanie tego motywu łączy też przytoczone
fragmenty tekstów Władysława Reymonta i Heinricha Bölla.
Teza
W tekstach Heinricha Bölla i Władysława Stanisława Reymonta deszcz ukazany został jako
żywioł wywierający znaczący wpływ na życie człowieka, jednak w każdym z nich sposób
prezentacji tego problemu jest inny.
Rozwinięcie
1. Argumenty dotyczące utworu Chłopi Władysława Stanisława Reymonta
• wykorzystanie konwencji naturalistycznej – padający deszcz determinuje pracę i nastrój
bohaterów: deszcz sprawia, że świat staje się szary i ponury, mżawka i mgła ograniczają
widoczność, woda wzbiera i podchodzi pod ściany budynków, jesienna szaruga powoduje,
że praca ludzi przy zbiorze kapusty staje się wyjątkowo ciężka, ziemia rozmaka, staje się
grząska, z trudem brną w niej ludzie i konie ciągnące wyładowane kapustą wozy,
eksponowanie elementów brzydoty tonącego w deszczu krajobrazu,
• poetyzacja tekstu typowa dla stylistyki młodopolskiej: psychizacja krajobrazu, animizacja
wywołanego deszczem smutku, synestezja (zastosowanie obrazowych epitetów
i porównań oddziałujących na różne zmysły czytelnika), nastrojowość osiągana przez
przygnębiające opisy deszczu i krajobrazu.
2. Argumenty dotyczące utworu Rozmyślania o irlandzkim deszczu Heinricha Bölla
• Realistyczna konwencja opowiadania: deszcz jako żywioł budzący respekt i przerażenie,
ale też podziw, świadomość, że żywiołowi nie można się przeciwstawiać i trzeba się
dostosować do dyktowanych przez niego warunków (Biblia, zapas świec, tytoniu, włóczki
do robótek i whisky), wiara jako źródło spokoju i pewności, że Bóg nie nawiedzi ziemi
potopem.
• Elementy prozy poetyckiej: wykorzystanie w opisach personifikacji (woda) i animizacji
(kałuża), zbliżanie się wody do okien i drzwi jako symbol osaczenia i uwięzienia, aluzje
biblijne (opowieść o potopie i arce Noego), dygresyjność tekstu, nastrojowość
i refleksyjność.
3. Argumenty dotyczące kontekstu literackiego: Deszcz jesienny Leopolda Staffa
• deszcz jako odzwierciedlenie dekadenckich nastrojów człowieka: przygnębienia, smutku, beznadziei, niewiary,
• muzyczność, nastrojowość tekstu (synestezja).
4. Argumenty dotyczące kontekstu literackiego: Dwa teatry (Powódź) Jerzego Szaniawskiego
• wywołana przez wielkie deszcze powódź jako sprawdzian człowieczeństwa i lojalności ludzi,
• powódź jako metafora tragizmu ludzkich wyborów.
Podsumowanie
Deszcz w przywołanych tekstach został ukazany jako potężny żywioł nieprzyjazny
człowiekowi i wpływający na jego życie. W każdym z tekstów mamy jednak do czynienia
z inną konwencją literacką. Inny też jest przedstawiony w nich stosunek ludzi do deszczu.