Wskazówka:
Uważnie przeczytaj załączony tekst. Rozpoznaj problem sformułowany przez autorkę, a następnie określ swoje stanowisko wobec tego problemu. Możesz przyjąć inne stanowisko niż w konspekcie, np.:
  • Nie w pełni podzielam zdanie autorki, ponieważ współczesna literatura uprzywilejowała prozę niefikcjonalną, ale ciągle żywa jest powieść, która zmieniła swoją formę.
  • Mimo ekspansji gatunków niefikcjonalnych w prozie współczesnej nadal dominujące znaczenie ma powieść oparta na literackiej fikcji – trudno zatem zgodzić się w pełni ze stanowiskiem Małgorzaty Czermińskiej.
Aby uzasadnić swoje stanowisko możesz wybrać różne teksty kultury – ponieważ problematyka artykułu dotyczy form literackich, pamiętaj, że tekstami kultury, które wykorzystasz, powinny być teksty literackie. Mogą to być utwory, które pozwolą ci uzasadnić stanowisko zgodne ze stanowiskiem autorki. Wówczas w twojej wypowiedzi powinny pojawić się przykłady prozatorskich form niefikcjonalnych. Jeżeli przyjmiesz stanowisko polemiczne wobec stanowiska autorki, należy je uzasadnić przykładami form prozatorskich opartych na fikcji literackiej, na przykład współczesnych powieści lub opowiadań. Przykłady tekstów prozatorskich do wykorzystania w innych rozwiązaniach,
np.:

• proza niefikcjonalna
Witold Gombrowicz, Dziennik,
Leopold Tyrmand, Dziennik 1954,
Ryszard Kapuściński, Cesarz,
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem,
Zbigniew Herbert, Martwa natura z wędzidłem,
Zbigniew Herbert, Labirynt nad morzem,
Umberto Eco, Zapiski na pudełku od zapałek;

• proza fikcjonalna
Tadeusz Konwicki, Bohiń,
Czesław Miłosz, Dolina Issy,
Dorota Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną,
Jerzy Pilch, Marsz Polonia,
Jerzy Pilch, Pod Mocnym Aniołem,
Olga Tokarczuk, Prawiek i inne czasy,
Olga Tokarczuk, Księgi Jakubowe,
Joanna Bator, Ciemno, prawie noc,
Andrzej Sapkowski, Wiedźmin,
Gabriel Garcia Marquez, Sto lat samotności,
Umberto Eco, Wyspa dnia codziennego,
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem,
John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni,
Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru).

W podsumowaniu nawiąż do sformułowanego przez siebie stanowiska, które uzasadniały omówione przykłady i sformułuj wnioski.