Wskazówka:
Temat wymaga zajęcia stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez Stefana Sawickiego
w artykule Sacrum w literaturze. Punktem wyjścia jest więc zrozumienie podanego tekstu.
Zwróć uwagę na kluczowe dla niego pojęcia: sacrum, język poezji, język religii, tajemnica.
W tym kontekście warto zadać sobie pytania typu: Dlaczego Sawicki porównuje język poezji
do języka religii? Co jest znaczeniem głębokim literatury? Istotne dla poprawnego
zrozumienia tekstu jest również stwierdzenie Sawickiego, że sacrum należy kojarzyć
z przeżyciem bliżej nieokreślonej tajemnicy.
Następnie, warto zastanowić się nad przyjęciem stanowiska wobec problemu nakreślonego
przez autora. Pamiętaj, że ocena Twojego zdania nie zależy od tego, czy jest ono zgodne
z wymową wyjściowego tekstu, ale od tego, czy jest ono adekwatnie uzasadnione. Stąd już na
tym etapie pracy nad zadaniem zastanów się nad tym, czy Twoje stanowisko znajdzie oparcie
w odpowiednich przykładach.
Możliwe stanowiska i ich skrótowe uzasadnienie:
1. Dzięki pojęciu sacrum można zbliżyć się do istoty literatury, ponieważ każdy utwór
jako dzieło sztuki wywołuje refleksje na temat ludzkiej natury i jej tajemnicy.
2. Każdy utwór literacki można interpretować w planie uniwersalnym, dlatego zawsze
wymagać będzie głębszego zastanowienia. Nie oznacza to jednak, by pojęcie sacrum
mogło pomóc w zrozumieniu istoty poezji, ponieważ literatura mówi przede
wszystkim o człowieku.
3. Sawicki zauważa, że sens pojęcia sacrum jest „niezbyt jasny”, dlatego
wykorzystywanie go przy próbie charakterystyki głównej funkcji literatury nie jest
celowe. Zgadzam się jednak z tym, że literatura uzmysławia czytelnikowi tajemnicę
świata.
Od przyjętego stanowiska zależeć będzie formułowanie argumentów (zgodnych z tekstem
bądź polemicznych). Zawsze jednak należy zacząć od analizy tekstu. Warto więc określić,
jakie argumenty wykorzystuje Sawicki. Badacz, pisząc o podobieństwie wypowiedzi
literackiej i religijnej, zwraca uwagę na tożsamość ich funkcji (odsłonięcie tego, co pod
powierzchnią, zasugerowanie tajemnicy), pisze również o tym, że obie stawiają przed
odbiorcą szczególne wymagania (trzeba włożyć wysiłek w próbę ich odczytania), podkreśla
też, że obcowanie z nimi jest rodzajem inicjacji – wejściem na nieznany dotąd teren.
Kompozycja Twojej pracy może mieć różną budową, zawsze jednak musi być
uporządkowana i konsekwentna. Możesz więc najpierw sformułować ogólne argumenty na
podstawie tekstu, a później poprzeć je stosownymi przykładami z literatury, możesz również
do każdego argumentu dołączyć odpowiedni przykład.
Tekst Sawickiego, niezależnie od tego, czy zgadzasz się z główną myślą badacza, czy nie,
wymaga dojrzałego podejścia do sztuki, ponieważ porusza problem głębokiego odczytania
literatury. Wybierając przykłady ilustrujące Twoje argumenty, powinieneś więc brać pod
uwagę to, na ile wnikliwie jesteś w stanie przeprowadzić ich analizę. Właściwie każdy tekst
należący do literatury wysokiej może stać się adekwatną ilustracją argumentów w niniejszej
pracy.
Na przykład:
– ballada Dziewczyna Bolesława Leśmiana (utwór mówi o tajemniczym głosie
słyszanym zza muru; uporczywe walenie w mur młotem staje się symbolem
egzystencjalnej udręki, przeczucia, że świat jest czymś więcej niż postrzegalną
zmysłowo rzeczywistością);
– powieść Krzyżacy Henryka Sienkiewicza (utwór pokazuje wyobrażenia o duchu
narodu, o czymś, co nie jest do końca definiowalne; mówi o potrzebie mitu oraz
o wyjątkowości wspólnoty);
– liryk Nicość Wisławy Szymborskiej (utwór jest próbą odpowiedzi na pytanie,
czym jest życie z perspektywy nicości, w tym sensie szczególnej wagi nabiera
wszystko to, co jest, istnieje).
W odniesieniu do tezy 1. można napisać, że wszystkie te przykłady mówią o swoistej
tajemnicy, która niepokoi człowieka, dzięki temu odbiorca wnika w sferę sacrum, czyli
dotyka tego, co wyznacza granice ludzkiego poznania. Natomiast w odniesieniu do tezy 2.
czy 3. we wszystkich podanych przykładach można zaakcentować to, że wskazane utwory
mają uniwersalną wymowę i mówią przede wszystkim o człowieku, w tym również
o potrzebie wychodzenia poza siebie, w nieznany świat; nie znaczy to jednak, by język
literatury przypominał język religii.
Przy formułowaniu podsumowania pamiętaj, by miało ono charakter wniosków związanych
ze wszystkimi argumentami, które wynikają z rozwinięcia problemu badawczego. Należy
wskazać to, co dla nich wspólne i najistotniejsze.