Co się stało w dwudziestym wieku z literaturą, z opowieściami, z historiami, których
słuchacz i czytelnik był zawsze spragniony i które ludzkość opowiadała sobie od czasów
mitycznych ustami swoich aoidów, bardów, gawędziarzy, powieściopisarzy? [...]
Dla badacza literatury druga połowa wieku XIX i jeszcze początek XX jest epoką
powieści. Potem zjawia się potężniejąca z czasem konkurencja: reportaż w prasie
wielonakładowej, wchodzący następnie na rynek książki i wraz z innymi gatunkami prozy
niefikcjonalnej, jak biografie i pamiętniki, podbijający czytelnika. W systemie naczyń
połączonych, jakim jest kultura, nie da się nie zauważyć presji, wywieranej przez te formy
zwane pogranicznymi lub paraliterackimi na tradycyjne centrum, skupiające gatunki literatury
wysokiej. Powieść, niewątpliwie dominująca wśród gatunków prozatorskich, przeżywa
głębokie przemiany wewnętrzne, po części związane z tym, co dzieje się na peryferiach
literatury.
Potrzeba bliższego przyjrzenia się prozie niefikcjonalnej, zarówno ze względu
na związki wzajemne z tradycyjnymi gatunkami literackimi, jak i ze względu na własne
wartości dzieł tego obszaru, od dawna jest uznawana i to bynajmniej nie tylko w polskim
literaturoznawstwie. [...] Można wprawdzie przypomnieć, że nic nie jednoczy tak dobrze, jak
wspólny przeciwnik. [...] Co do tego niemal wszyscy są zgodni: proza niefikcjonalna w XX
wieku istnieje w pewnym sensie przeciwko powieści. Rozkwita w związku z „kryzysem
powieści”, żywi się „śmiercią powieści”, jest czytana „zamiast powieści”. Również badania
nad tą prozą wielokrotnie określają się wobec teorii powieści (i w ogóle problematyki
gatunkowej form narracyjnych), oraz teorii fikcji i fabularności. Być może zresztą jedna
definicja tak pomyślana, by ogarnęła wielość różnorodnych zjawisk, nazywanych prozą
niefikcjonalną, nie jest koniecznie potrzebna. Na pewno ważniejsze od niej jest samo opisanie
tego obszaru i jego wewnętrznego zróżnicowania. W obszarze prozy niefikcjonalnej wyróżnić
można trzy regiony sąsiadujące ze sobą, ale różne co do charakteru i także sposobu
funkcjonowania w komunikacji literackiej. Są to: literatura faktu, literatura dokumentu
osobistego i esej.
Źródło: Małgorzata Czermińska, Obszar prozy niefikcjonalnej, [w:] Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo,
wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000, s. 11–13.