Wiek dwudziesty przyniósł burzliwy i niezwykle skomplikowany rozwój gatunków prozy
niemimetycznej, wywodzących się głównie z tradycji romansu i wchodzących w krąg tak
zwanej „literatury popularnej”. Obok fantastycznej powieści przygodowej, różnorakiego
rodzaju prozy gotyckiej i okultystycznej, baśni, a także pisanego współcześnie romansu
rycerskiego, znalazły się tutaj także całkiem nowe i zarazem najbardziej chyba dynamicznie
rozwijające się gatunki literatury egzomimetycznej, z których największą popularność
zdobyły dwa, określane potocznie mianem science fiction i fantasy. [...]
Literatura fantasy to jedno z najciekawszych zjawisk literackich dwudziestego wieku,
zarazem jednak zjawisko trudne do uchwycenia i zdefiniowania. [...] Jedna z podstawowych
trudności wynika tu z nieprecyzyjności samego terminu „literatura fantasy” (pierwotnie
w języku angielskim słowo „fantasy” oznacza po prostu „fantazję”), który często jest
używany w bardzo różnych kontekstach. Wydaje się, iż określenie „literatura fantasy” można
rozumieć na dwa podstawowe sposoby:
1. Jako literaturę niemimetyczną w ogóle – lub też po prostu literaturę, która zawiera
elementy w potocznej opinii określane jako „fantastyczne”.
2. Jako siostrzany (choć pod pewnymi względami przeciwstawny) w stosunku do SF
dwudziestowieczny gatunek literatury egzomimetycznej. [...]
Jako fikcja literacka [fantasy] wymaga ze strony czytelnika wkroczenia do Innego Świata
i śledzenia losów bohatera, którego przygody mają miejsce w rzeczywistości diametralnie
odmiennej od codzienności doświadczanej przez czytelnika.
Tak więc, zgodnie z naszym rozumieniem problematyki genologii i rozwoju gatunków
literackich, za jeden z podstawowych wyróżników konwencji gatunkowej uznalibyśmy rodzaj
prezentowanego modelu świata przedstawionego. W tym punkcie jednakże konieczne staje
się dalsze uzupełnienie opisu fantasy, zwłaszcza zaś uchwycenie cech wyróżniających tę
literaturę spośród innych gatunków egzomimetycznych. Najważniejszym takim wyróżnikiem
jest – jak sądzimy – obecność i powszechne funkcjonowanie magii w świecie
przedstawionym utworu. Zdanie to podziela większość krytyków zajmujących się gatunkiem.
Kolejnym istotnym wyznacznikiem, pośrednio także łączącym się z powszechnym
występowaniem magii, jest umieszczenie akcji w quasi-średniowiecznej rzeczywistości
zapożyczonej z baśni i romansu rycerskiego (która następnie podlega oczywiście pewnym
modyfikacjom, charakterystycznym już dla gatunku egzomimetycznego). [...] Terminem
fantasy [...] określa się jedną z odmian fantastyki, która w swym współczesnym kształcie
wywodzi się po części z fantastyki naukowej, ale jakby przez przekorę nawiązuje
jednocześnie do fantastyki baśniowej, a także do baśni jako gatunku, oraz czerpie motywy
z mitologii, podań ludowych, legend, sag bohaterskich czy średniowiecznych poematów
rycerskich. [...] Stąd w nowej odmianie fantastyki powrót do magii, będącej odwiecznym
sposobem wyjaśniania świata, ale także powrót do źródeł ładu moralnego i tęsknota do form
wyrażających tryumf dobra nad złem.
Źródło: Grzegorz Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007, s. 9–20.