W szesnasto- i siedemnastowiecznej Europie daje się zaobserwować wzrost ilościowy przedstawień życia publicznego. Z myślą o upamiętnianiu ważnych publicznych wydarzeń stworzono nowy gatunek: wzorowany na starożytnych monetach medal państwowy. Rządy wręczały je ambasadorom i innym ważnym osobistościom. Zamieszczane na nich inskrypcje dawały współczesnym widzom wymowne wskazówki, jak należy te przedstawienia odczytywać [...]. Tego typu wyobrażenia w pewnym sensie były siłami sprawczymi historii, nie tylko bowiem rejestrowały zdarzenie, lecz także rzutowały na postrzeganie owych zdarzeń.
Źródło: P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012, s. 169–170.
Źródło 2. Medal upamiętniający rozejm ze Szwecją w Sztumskiej Wsi w 1635 r.
Awers
Rewers
Napis na awersie: Pobożność (z gałązką oliwną), Wiara (z tarczą słoneczną), w tle panorama Gdańska; napis w otoku: Szczęśliwa ziemia, gdzie wiara z pobożnością złączona triumfuje.
Napis na rewersie: Sprawiedliwość (z mieczem i koroną z gwiazd), Pokój (z kaduceuszem).
Napis w otoku: Pokój i sprawiedliwość wieńczą miasta, świątynie i wioski.
Źródło: Imagines potestatis. Insygnia i znaki władzy w Królestwie Polskim i Zakonie Niemieckim, Katalog Wystawy w Muzeum Zamkowym w Malborku, pod red. J. Trupindy, Malbork 2007, s. 382.
Rozstrzygnij, czy treść medalu [źródło 2.] odpowiada scharakteryzowanej w tekście roli wyobrażeń. Odpowiedź uzasadnij.